Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 4 april 2022

18:00 - 19:30
Locatie

Trouwzaal (D0-12 Parelhof)

Voorzitter
J.P. (Peter) Rehwinkel

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Op dit moment wordt door de afdeling I&A onderzocht welke digitale alternatieven er zijn voor het ter inzage leggen van geheime stukken.
    Over 2 weken is hier weer overleg over.

  3. 3

  4. 4

    Het is de bedoeling om in algemene zin stil te staan bij het vergadermodel en de rol van de agendacommissie.
    Daarom is voor deze vergadering de voorzitter van de agendacommissie, dhr. Nieuwenhuizen, uitgenodigd.

    Besluit

    Gesproken wordt over de korte tijd die de raadsleden hebben om gedurende de politieke Avond de verschillende gesprekstafels te bereiken of naar de Raadsvergadering te komen. Napraten met betrokken inwoners is er bijvoorbeeld niet bij evenals met je fractiegenoten overleggen tussen de tafels en de raadsvergadering. Er wordt meerdere malen herhaald dat het afhandelen van een voorstel/motie in dezelfde raadsvergadering NIET nodig is, twee weken doorschuiven naar de volgende PA is vaak beter. Voorzitters van de tafels moeten hier scherper op zijn.
    Tijdsgebrek wordt ook gevoeld bij de voorbereiding van de Politieke Avond. Technische vragen indienen om ze ook nog op tijd beantwoord te krijgen is vaak heel lastig.
    Tijdens de (discussie-) tafels kan het tempo soms te hoog liggen, zeker als er bv meerdere moties op de agenda staan. De voorzitter van de tafel moet makkelijker een onderwerp door kunnen schuiven naar de volgende Politieke Avond. Ook wordt afgesproken dat als een raadslid wil dat een stuk dat als hamerstuk op de raadsagenda staat toch besproken moet worden, hiervoor dan niet het akkoord van de voltallige raad nodig is.
    Verder moet de raadvergadering meer zijn dan alleen een hamertafel. Er moet ook ruimte blijven voor bespreekstukken.
    Vergaderen op twee locaties wordt door verschillende leden als noodzakelijk gezien vanwege de binding met de inwoners (mn in voormalig LD).

  5. 5

    Vorige presidiumvergadering zijn enkele optionele artikelen besproken die aan het RvO toegevoegd kunnen worden.
    Een van de opties betreft de mogelijkheid om een afsplitsend raadslid al dan niet in de gelegenheid te stellen om een of meer fractievertegenwoordigers te benoemen. Dit zou nog besproken worden in de fracties. Verzoek is daarin vanavond een keuze te maken zodat deze en andere wijzigingen opgenomen kunnen worden in een herzien RvO.

    Besluit

    n het aangepaste RvO zal wordt opgenomen dat een afsplitsend raadslid in de gelegenheid wordt gesteld om één fractievertegenwoordiger te benoemen. Daarbij wordt ook afgesproken dat dit ten faveure van raadslid J. van der Starre met terugwerkende kracht zal gelden.

  6. 6

    Agendapunt wordt ter plekke toegelicht.

    Besluit

    Kinderburgemeester ondersteunt de burgemeester bij representatieve momenten en geeft adviezen vanuit het perspectief van het kind (basis-schoolleeftijd).
    Het Presidium is enthousiast en stelt voor om de benoeming van de kinderburgemeester parallel te laten lopen met die van de burgemeester.
    ACTIE: Burgemeester/griffie stelt een advies op.

  7. 7

    Voorstel is om de komende periode nieuwe raadsleden ruimte geven op de raadspagina aan de hand van een aantal vragen. Wat vindt u van dit idee?
    Mocht u instemmen dan denken wij aan een vast rubriek met de volgende vragen:
    - word je herkend in de supermarkt?
    - waar heb je vooral aan moeten wennen nu je raadslid bent?
    - wat is je persoonlijke speerpunt voor de komende raadsperiode?
    Suggesties van uw kant?

    Besluit

    Afgesproken wordt om na nieuwe raadsleden ook nieuwe fractievertegenwoordigers aan het woord te laten.

  8. 8

    Agendapunt wordt ter plekke toegelicht.
    De griffie zal toelichten hoe zij dit traject zien.
    Afrondend kan er een zo breed mogelijk gedragen benadering afgesproken worden.

    Besluit

    Voorzitter van de agendacommissie dhr. Nieuwenhuizen geeft uitleg over het proces rondom de evaluatie van het vergadermodel.
    De leden van het Presidium merken hierover het volgende op: de leden willen
    - meer uitleg hebben over de enquête; wat zijn bijvoorbeeld de criteria waarlangs deze wordt opgesteld en waarom wordt voor deze vorm gekozen
    - input leveren bij het opstellen van de (enquête-)vragen
    - vroegtijdig (iig voorafgaand aan 21 mei) de uitkomsten willen zien van de enquête
    - samen de uitkomsten van de enquête duiden.


    Over het programma van 21 mei stelt het Presidium het volgende:
    - betrek ook hier de betreffende raadswerkgroep en vul deze aan met Jasper Nieuwenhuizen
    - stuur het concept-programma eveneens voorafgaand langs de leden van het Presidium.

  9. 9

    Agendapunt wordt ter plekke toegelicht.


    Reactie griffie:
    De VNG zegt hierover het volgende n.a.v. eerder gestelde vragen:


    Mag in het Reglement van Orde voor de raad worden bepaald dat een kandidaat-raadslid een VOG moet overleggen om tot de raad te kunnen worden toegelaten?
    Nee, dat kan niet. In artikel 10 van de Gemeentewet is bepaald aan welke eisen iemand moet voldoen om raadslid te kunnen zijn. Daarnaast noemt artikel 13 van de Gemeentewet de met het raadslidmaatschap onverenigbare betrekkingen. Artikel V 4 van de Kieswet bepaalt dat de raad, in oude samenstelling, na de verkiezingen onderzoekt of het kandidaat-raadslid voldoet aan de eisen die worden gesteld in artikel 10 en artikel 13 van de Gemeentewet: dit is het geloofsbrievenonderzoek.


    Het is aan de partijen die iemand op hun kandidatenlijst zetten om een onderzoek naar de antecedenten van die persoon te doen en eventueel een VOG te vragen.
    Artikel 10, artikel 13 Gemeentewet; artikel V 4 Kieswet

    Besluit

    Conform toelichting

  10. 10

    De termijnen zijn wat opgeschoven. Zie ook aangepaste handleiding Politieke Avond.
    We ontsluiten de raadsvoorstellen zodra ze van de B&W-tafel komen. Op dat moment kan de voorbereiding beginnen en kunnen ook de technische vragen gesteld worden.

    Besluit

    Conform het bericht in raadsnieuws van 29 maart jl.: technische vragen die voor dinsdag 12 uur worden ingediend worden uiterlijk vrijdagmiddag voor 12 uur beantwoord door het college.

  11. 11
    Rondvraag
  12. 12
    Sluiting