- Locatie
F0 - Bibliotheek Parelhof
- Voorzitter
- M.F. (Maarten) Poorter
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
- De heer Van der Starre en mevrouw Feenstra zijn afwezig.
- De heer Poland vervangt mevrouw Grim.
- De heer Walter vervangt de heer John. -
2
Het proces evaluatie herindeling is van start gegaan. Bij dit agendapunt wordt u door de gemeentesecretaris, Annet Doesburg, verder bijgepraat. U heeft dan ook de mogelijkheid om vragen te stellen.
Er is nog een eerder bericht van het college bijgevoegd. Overige documenten via https://portal.ibabs.eu/ListEntry/View/e842fcf4-44e4-4c47-ad50-4ed65c05cfc3?returnUrl=%2FListReport%2FView%2Fd5cda57c-9f77-4fec-9cc5-c6bef5bdf990.
Bijlagen
-
3
- Actiepunt 1, Het protocol 'overlijden (voormalige) politieke ambtsdragers': het protocol is in een afrondende fase. Een concept is bijgevoegd. Omdat het concept pas vandaag 13 mei is bijgevoegd, agendeert de griffier dit concept voor bespreking in het volgende presidium van 1 juli.
- Actiepunt 5, Aubade: Er wordt bij een aantal gedecoreerden uit Heerhugowaard nagegaan wat zij vinden van het afschaffen van de aubade. Is gebeurd , zie https://portal.ibabs.eu/ListEntry/View/13519611-de1f-4d93-9a47-980a7501284e?returnUrl=%2FListReport%2FView%2Fd5cda57c-9f77-4fec-9cc5-c6bef5bdf990.
- Actiepunt 6, P&C-documenten: Digitaal input meegeven aan de griffier. Zie behandeling bij agendapunt 6.
- Actiepunt 7, Budgetten gemeenteraad: wordt geregeld via de Kadernota. De informatie is door de griffier doorgegeven t.b.v. de Kadernota.
- Actiepunt 8, Motie Oei ik groei. Op 14 mei is een startbijeenkomst met vertegenwoordigers van de raad, de gemeentesecretaris en de griffier.
- Actiepunt 9, Toegangspassen en toegangstijden: dit is doorgegeven aan de gemeentesecretaris. De griffier heeft hierover op 6 mei een overleg gehad met de gemeentesecretaris. Dit wordt geregeld. Er is nog wel overleg nodig met de bewaking i.v.m. de eindtijd van 23 uur. Het is wel van belang om een aantal huisregels te hebben:
* kies de rechtstreekse route naar de vergaderruimte en de voorzieningen;
* ga niet door het gebouw 'zwerven';
* fracties zijn verantwoordelijk voor bezoekers aan de fracties en zorgen ervoor dat bezoekers niet gaan zwerven door het gebouw.
- Actiepunt 10, Participatiebeleid: De wens van het presidium is doorgegeven aan de organisatie. Is gebeurd.
Bijlagen
-
4Evaluatie vorige raadsvergadering 2 en 23 april
-
6
In de memo staan nog 2 vragen aan het presidium:
- Politiek tafel 20 juni: Aan het presidium wordt gevraagd welke programma’s dat kunnen zijn. Wat is dan de onderliggende vraag voor de politieke tafel?
- Na 18 uur: diner raad en college. Alleen voor raadsleden of ook voor fractievertegenwoordigers? Bij het aansluiten van de fractievertegenwoordigers wordt de groep erg groot.Bijlagen
-
7
- Mevrouw Van der Zee over de adviescommissie Zaffier. De raad heeft op 19 december 2023 het besluit genomen om de pilot adviescommissie Zaffier (https://portal.ibabs.eu/Agenda/View/4d754088-8797-49e0-b1e9-cadde5ec7a0c). De gemeenteraad van Heiloo heeft echter besloten niet te willen deelnemen aan de pilot. Omdat 1 gemeenteraad niet mee doet wordt er geen formele adviescommissie ingesteld.
- Mevrouw Lammerts over het vastleggen van het budgetrecht van de raad en de verhouding met het college.
- Aanpassing plaatsen in de raadszaal. Op verzoek van de heer Louis heeft hij een andere plaats in de raadszaal gekregen. Er is overleg geweest met betrokkenen. Zie bijgevoegde overzicht voor de nieuwe opstelling.
- Politiek Actief: op 26 september start de cursus weer voor geïnteresseerde inwoners. Er zijn 5 bijeenkomsten. Op 24 oktober staat een bijeenkomst gepland over de gemeenteraad. Dan is er ook de mogelijkheid om te 'speeddaten' met fracties/raadsleden. Ruim voor de zomer start de wervingscampagne. De raad wordt nog nader geïnformeerd door de griffie over de cursus en de planning. Binnenkort verschijnt wel al een bericht in het gemeentenieuws.
- De griffier over de stand van zaken griffie.
- De volgende bijeenkomst van het presidium is op 1 juli.
Bijlagen